מסחר עצמאי בבורסה באמצעות בית השקעות

בשנים האחרות עוברים יותר ויותר אנשים בישראל לנהל את כספי ההשקעות שלהם בצורה שונה לעומת העבר. אם בעבר מרבית הציבור נהג לחסוך את כספו באפיקים בנקאיים, בבורסה (באמצעות יועצי השקעות מטעם הבנקים) או על ידי מנהלי תיקים, כיום מקובלת יותר ויותר שיטת המסחר העצמאית בבורסה באמצעות בית השקעות.

לצד מגמה זו בולטת מגמה נוספת, חשובה לא פחות. גם אפיקים פנסיוניים, שבהם הניהול המוסדי היה הדרך היחידה, כבר יכול להיעשות באופן עצמאי. קרנות השתלמות, למשל, שמהוות חלק חשוב מסך החיסכון הפנסיוני של הציבור, נפתחו גם לניהול עצמי. דבר זה הביא עמו, מטבע הדברים, שליטה טובה יותר, שקיפות גבוהה ובעיקר – חיסכון משמעותי בעלויות ובעמלות.

בשורות הבאות נבין יותר מדוע מגמה זו של הציבור צפויה להמשיך ולגדול. הן למסחר העצמאי בבורסה (באמצעות בית השקעות) והן גישת הניהול העצמאי של קרנות ההשתלמות הם בהחלט לא אפיזודה חולפת אלא צעדים נכונים, עם היגיון פיננסי.

מדוע מסחר עצמאי?

לפני שנדבר על האפשרות של ניהול עצמאי של קרנות השתלמות (במודל שנקרא IRA – Individual Retirement Account), דבר שמתבצע באמצעות בתי השקעות שונים, ראוי להקדים ולהבין מדוע המסחר העצמאי בכלל הפך למשמעותי כל כך.

מסחר עצמאי בבורסה, באמצעות פלטפורמות של בתי השקעות מקצועיים, מאפשר מהירות תגובה שלא תמיד קיימת בדרכים אחרות, אפילו לא אצל מנהלי תיקים אקסקלוסיביים. בנוסף, בתי ההשקעות מציעים כיום מערכות מסחר ידידותיות אך גם מתוחכמות, תסקירים ומידע פיננסי, חדרי מסחר ומוקדי תמיכה נוחים ומקצועיים. בנוסף, קיים כמובן הגורם שהוא אולי החשוב מכל – ההנחות המשמעותיות מאוד בעמלות הקשורות לפעילות בבורסה.

מסחר עצמאי בבית השקעות, אשר יכול להתקיים גם בהיקפים גדולים וגם בהיקפים קטנים, חוסך למשקיע הרבה מאוד כסף בעמלות. רבות מהעמלות המוכרות, דמי ניהול, דמי שמירה, דמי שינוי, עמלות קנייה, עמלות מכירה וכיוצא באלה, נגבות בהנחה משמעותית ביותר ולעיתים עם פטור מלא של חלק מהעמלות. לחיסכון זה יש לא פעם משמעות רבה מבחינת הרווחיות של התיק וזה נכון גם למשקיעים דינאמיים וגם למי שמשקיעים סכומים צנועים כן, כמובן, גם למשקיעים גדולים.

ניהול עצמאי – גם בקרנות השתלמות

לצד הגידול בפעילות של מסחר עצמאי בשוק ההון באמצעות מערכות מסחר של בתי השקעות, קיים גם גידול של ממש בתחום הניהול העצמאי בקרנות ההשתלמות. אפשרות כזאת, של ניהול עצמאי של סוגי חיסכון פנסיוני, הינה מקובלת מאוד בעולם אולם בארץ זהו דבר חדש למדי.

גם כאן, ממש כמו המסחר בבורסה, הניהול העצמאי מגלם בתוכו חיסכון ניכר בעלויות. בקרנות השתלמות, העלויות ודמי הניהול המקובלים מופחתים באופן ניכר בשיטת הניהול העצמאי (IRA). כל זאת, אגב, בלי לפגוע בזכות לקבל הטבות מס, כמקובל בקרנות ההשתלמות השגרתיות, כאלה שמנוהלות באופן ריכוזי.

גמישות ומהירות תגובה

כדאי לדעת שניהול עצמאי של קרנות השתלמות מאפשר לחוסכים לא רק ליהנות מעלויות נמוכות יותר, לעיתים באופן משמעותי. הניהול העצמאי, בדומה למסחר העצמאי בבורסה מאפשר לכל משקיע לנהל את ענייניו הפיננסיים בעצמו, עם גמישות מקסימלית ומהירות תגובה שאין כדוגמתה.

כלל ידוע בקרב פעילי שוק ההון גורס שקרנות השתלמות קטנות (בדומה לקופות גמל קטנות ומכשירים פיננסיים נוספים) משיגות רווחים עודפים בזכות גמישות מחשבתית ומהירות תגבה. על אותו היגיון, הניהול האישי מבטיח את הגמישות והמהירות ואת הביצועים הנכונים ביותר לכל משקיע.

גם העובדה שכל חוסך או משקיע יודע בדיוק באילו נכסים הוא משקיע ומתי הוא בוחר להשקיע בהם (הן בתיק ההשקעות והן בקרן הנאמנות) חשובה וזאת מבחינת שקט נפשי ותחושה של ביטחון.

 

 

אולי יעניין אותך גם:

מה הוא סימן מסחר? ולמה חיוני לרשום אותו כמה שיותר מהר?

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים