חיסכון לזמן קצר

פיקדון קצר מועד כשמו כן הוא זהו אפיק חיסכון הניתן על ידי הבנקים השונים ובמסגרתו מפקיד הלקוח סכום כסף לתקופה קצרה יחסית, מקסימום שנה אחת ,והתוכנית מניבה ללקוח תשואה על ההפקדה הראשונית, כלומר: במועד משיכת הכסף, בידי הלקוח ישנו סכום כסף גבוה יותר מהסכום שאותו הפקיד. הפיקדון אינו צמוד למדד כלשהו כמו: מדד המחירים לצרכן, או למטבע חוץ.

הריבית בתוכנית זו היא יכולה להיות ריבית קבועה, או לחילופין ריבית משתנה המבוססת על ריבית הפריים:

הסוג האחד הוא פיקדון בנקאי עם ריבית קבועה אשר כמעט ואיננה משתנה אך יכולה להשתנות לעיתים על פי החלטתו של הבנק.

תקופת הפיקדון

הפיקדון ניתן לתקופה שאותה בוחר הלקוח מתוך האפשרויות המוצעות לו: תקופה של שבוע, שנה וכדומה, והרווח שאותו מקבל המפקיד בסוף התקופה חייב במס על פי השיעורים שקבע מס ההכנסה. סוג זה של פיקדון מתאים בעיקר ללקוחות אשר חוששים מירידה של שער הריבית במהלך תקופת ההפקדה, ומעדיפים ריבית קבועה שאינה משתנה.

הסוג השני של פיקדון קצר מועד זהו פיקדון הניתן בריבית משתנה שמבוססת על ריבית הפריים. הפיקדון ניתן גם הוא לתקופה שאותה בוחר הלקוח, והרווח חייב גם כן  במס בהתאם לפקודת מס הכנסה, אך ההבדל הוא שמסלול זה מתאים ללקוחות שאינם חוששים לקחת סיכון ולהיות תלויים בריבית שיכולה לרדת ולגרום לתשואה של הפיקדון לרדת גם כן.

הפיקדון קצר המועד מיועד לכל מי שמעוניין בתוכנית השקעה לטווח קצר המספקת בטחון יחסי ושאינה כרוכה בסיכונים רבים מדי.

הפיקדון  מניב למפקיד כאמור לעיל, תשואה, זאת אומרת שהלקוח מקבל בסוף תקופת הפיקדון סכום כסף גבוה יותר מההפקדה ההתחלתית, וזאת ללא סיכונים רבים היות והפיקדון אינו צמוד למטבע חוץ (בניגוד לפיקדון צמוד למט"ח) או למדד כלשהו ועל כן אינו נתון לשינויים ולתנודתיות רבה הנגרמים בשל השינויים בשוק, עובדה זו מהווה יתרון בבחירה במסלול חיסכון זה על פני מסלולים אחרים שכן הלקוח מרגיש שכספו נמצא במקום בטוח ומוגן שאינו חושף אותו למצבים העלולים לפגוע בכסף ו/או להנמיך את שוויו וערכו.

חד פעמי או חודשי? ריבית קבועה או פריים?

כמו כן, הלקוח יכול לבחור בבואו להפקיד את הכסף בבנק באיזו דרך יפקיד את הכסף שלו כלומר: האם להפקיד את הכסף בבת אחת בהפקדה חד פעמית אחת או שמא עדיף לחלק את הסכום למספר סכומים קטנים ולהפקיד בכמה תשלומים, כל זאת בהתאם ליכולותיו ולשיקוליו האישיים.

בנוסף לכך, ללקוח ישנה אופציה להחליט האם להפקיד את הכסף במסלול עם ריבית קבועה או  בתוכנית הנושאת בתוכה ריבית המשתנה על בסיס ריבית פריים.

גם רמת הנזילות של הכסף במסלול זה הגבוהה ביחס למסלולים אחרים מהווה יתרון בבחירת מסלול זה.

יתרון נוסף הוא שבהגיע מועד הפירעון בידי הלקוח ניתנת האפשרות לבחור בין שתי אפשרויות: האם למשוך את הכסף במספר משיכות או למשוך את כל הסכום שנצבר בתוכנית בפעם אחת.

בין חסרונותיו של המסלול נמנים החסרונות הבאים:

ראשית אין אפשרות למשוך את הפיקדון במועד מוקדם יותר מהמועד שנקבע בעת ההפקדה, אלא אם כן נקבעו תנאים מוקדמים שכן מאפשרים למפקיד לפרוע את כספו קודם מועד הפירעון שנקבע כמו שניתן לעשות אם בוחרים במסלול של מלווה קצר מועד, במקרה שהלקוח יחליט בכל זאת לבצע  פדיון מוקדם של הכסף אשר אותו הפקיד בתוכנית של הפיקדון קצר המועד, יהיה עליו לשלם לבנק קנס בגין משיכה מוקדמת זו.

חיסרון נוסף הוא שהרווח בהפקדה שכזו נמוך יחסית לעומת מסלולים אחרים, כמו מלווה קצר מועד (מק"מ) ששם הרווח גדול יותר, והתוכנית מניבה תשואה גבוהה יותר.

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים