פריזמה בית השקעות – ההבטחה שקרסה

פריזמה בית השקעות נחשב להבטחה הגדולה של שוק ההון הישראלי ובמועד הקמתו רוב הגורמים המקצועיים חשבו שקם לו שחקן חדש ומשמעותי ביותר בתחום בישראל. אך בעקבות שגיאות שונות ועיתוי כלכלי בעייתי פריזמה לא מימשה כלל את הפוטנציאל העצום שצפו לה ובפועל בית ההשקעות פורק ונכסיו נמכרו לגורמים שונים בשוק ההון הישראלי.

הקמת פריזמה

פריזמה בית השקעות הוקם בשנת 2006 על בסיס בית ההשקעות הוותיק יותר סולומון שוקי הון, מייסדי החברה היו רון לובש ואמיר קס, אנשים מוערכים מאוד בשוק ההון ובמשק הישראלי שהיו מייסדי ובעלי קרן ההשקעות (קרן פרייבט אקוויטי) מרקסטון קפיטל גרופ. בית ההשקעות פריזמה הוקם בקול גדול כאשר כאמור, גורמים רבים במשק ובתקשורת צפו גדולות ונצורות מהשחקן החדש.

זמן קצר לאחר הקמת פריזמה בית השקעות החל מסע רכישות שכלל את בית ההשקעות רקיע שוקי הון, בית ההשקעות פק"ן של הפועלים ואת חברת להק של הפועלים.

קרן מרקסטון שהייתה בעלת השליטה בפריזמה בית השקעות גם סומנה כגורם משמעותי בשוק ההון הישראלי. בישראל השקיעה בדפי זהב, זרעי גדרה, אלרן נדל"ן, חברת רכבי השטח טומקאר, חברת התכשיטים מגנוליה ועוד.

לאחר הצלחות ראשוניות מרקסטון הציגה תוצאות שליליות בהשקעות אחרות ולצד פירוק פריזמה בית השקעות, השיא השלילי הגיע כאשר יו"ר הקרן לשעבר הואשם במתן שוחד למנהלי קרנות פנסיה בארה"ב על מנת לגייס כספים לקרן.

הפסדים מההתחלה

למרות כל ההבטחות, מסע הרכישות והבעלים החזקים של פריזמה בית השקעות, החברה הציגה הפסדים מיומה הראשון. ההפסדים נבעו מסיבות שונות שרובן שגיאות פיננסיות בניהול ההשקעות השונות של לקוחות החברה, למשל אופציות כושלות בקופות הגמל, העברת לקוחות רבים לאפיקים סולידיים עם פרוץ המשבר הכלכלי של 2008 ובכך גרימה להפסדי הון וחוסר יכולת לתקן את הירידות.

כל ההפסדים האלו לצד בעיות אחרות בפעילות פריזמה הובילו להיקלעות למצב בעייתי של הפסדים, חובות וכן הלאה, וכאשר מצרפים לכל אלו את המשבר הכלכלי החמור של 2008 לבעלי בית ההשקעות לא הייתה בריריה אלא לפרק את הפעילות ולמכור את נכסי החברה לגורמים שונים.

צבירת נכסים מנוהלים גבוהים מאוד

למרות שהיה בית השקעות חדש, ההבטחה הגדולה שגולמה בפריזמה והבעלים המוערכים מקרן מרקסטון גרמו לכך שתוך זמן קצר יחסית פריזמה בית השקעות הגיע להיקף נכסים מנוהלים גדול מאוד שהגיע בשיא לכ-50 מיליארד ש"ח בנכסים. פריזמה ניהל השקעות ופעל בשוק ההון עבור לקוחות פרטיים ומוסדיים ועסק בתחומי הליבה של ניהול השקעות בשוק ההון:

  • ניהול תיקי השקעות
  • קרנות נאמנות
  • קופות גמל
  • קרנות השתלמות
  • תעודות סל ותעודות פיקדון

פריזמה קרנות נאמנות

פריזמה בית השקעות מכר את פעילותו בתחום קרנות הנאמנות לבית ההשקעות הגדול אקסלנס נשואה, המכירה הושלמה ב-9/06/2009. כל קרנות הנאמנות ולקוחות אותן קרנות הועברו מיידית לניהול בית ההשקעות אקסלנס.

ניהול התיקים של פריזמה בית השקעות

על פי החלטת ואישור בית המשפט המחוזי בתל אביב פעילות ניהול התיקים הפרטיים והמוסדיים של פריזמה בית השקעות הועברה לחברת איילון פתרונות פיננסיים מקבוצת חברת הביטוח איילון. המהלך הושלם ב-8 לספטמבר 2009.

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות

ב-6/4/2009 בית ההשקעות פסגות רכש את מלוא פעילות הגמל וההשתלמות של פריזמה בית השקעות, באמצעות פסגות קופות גמל בע"מ.

תעודות סל

חברת תעודות הסל קסם מבית אקסלנס נשואה רכשה את פעילות תעודות הסל של פריזמה בית השקעות ב-9/6/2009.

פעילות חבר הבורסה של פריזמה

ב-16 ליולי 2009 פריזמה בית השקעות סיים את פעילות חבר הבורסה שלו, נכסי לקוחות שלא הגיבו לפניית החברה והעבירו את פעילותם לגורם אחר הועברו לנאמנות של בנק הפועלים.

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים