הלוואות למגזר הערבי

כפי שיש הטבות ממשלתיות מסוימות שהן ייעודיות למגזר הערבי בישראל כך גם קיים הנושא של הלוואות למגזר הערבי.

הלוואות אלו קיימות במסגרות שונות ותחת מודלים שונים במשק הישראלי, חלקן מגופים פיננסיים "רגילים" וחלקן מגופים חברתיים פילנתרופיים. כמובן שיש כאלו אשר ירימו גבה לנוכח הצורך בהלוואות מיוחדות למגזר מסוים בחברה הישראלית, אך בפועל הלוואות למגזר הערבי הן אכן צורך מוחשי עקב צרכים מיוחדים של המגזר, גישה של ארגונים מסוימים לבסיס הידע של האנשים עצמם וכן הלאה.

באופן כללי, יזמים רבים וכן אנשים פרטיים מהמגזר הערבי אינם נוטים לפנות לקבלת מימון ואשראי באפיקים הרגילים הקיימים במשק הישראלי, זו עוד סיבה לקיומן של הלוואות מיוחדות וייעודיות למגזר הערבי.

כמו כן וכפי שיוסבר בהמשך, יש יזמים ויזמיות רבים במגזר זה אשר לא יצליחו לקבל אשראי מהמקורות הסטנדרטיים ובהחלט זקוקים לסיוע מוכוון בנושא זה.

הלוואות מטעם הבנקים המסחריים

בישראל מערכת בנקאית שבה חמישה בנקים גדולים ועוד מספר בנקים קטנים יותר – כאשר רבים מאותם בנקים קטנים שייכים למעשה לבנקים הגדולים. כמובן שכל אחד מהמגזר הערבי יכול לפנות לבנק שלו או לבנקים אחרים לקבלת אשראי לצורך פרטי או עסקי, וזה אכן קורה.

אך במקרים רבים הלוואות אלו אינן מאושרות או שהאנשים כלל אינם פונים לנתיב מימון זה. אך למרות זאת יש הלוואות למגזר הערבי מטעם בנקים מסחריים, בעיקר דרך בנקים המתמחים בפעילות במגזר זה.

כיום, יש שני בנקים שהם השחקנים המרכזיים במגזר, בנק ערבי ישראלי מבית בנק לאומי ובנק מרכנתיל דיסקונט מבית בנק דיסקונט.

הראשון פועל בלעדית רק ביישובים ערביים, בעיקר במשולש ובצפון והשני החליט אסטרטגית להיכנס לפעילות אינטנסיבית יחסית ביישובים ערביים אך לא באופן בלעדי. העובדים בסניפים הרלבנטיים של בנקים אלו מגיעים מהמגזר הערבי, הם מציעים סל שירותים פיננסי התואם את הצרכים המיוחדים של המגזר ובכלל זה גם הלוואות מתאימות מבחינת הסכומים, מסלולי האשראי, הביטחונות הנדרשים ותנאי ההחזר.

כמו כן, שני בנקים אלו, בעיקר מרכנתיל דיסקונט, משתפים פעולה עם קרנות ממשלתיות ופילנתרופיות במתן ההלוואות למגזר הערבי – כך שהבנקים הינם נותני האשראי העיקריים בפעילות קרנות אלו.

קרנות קורת והמרכז היהודי ערבי

קרנות קורת הן מרכזות חלק נכבד ומהותי מפעילות הקרנות הפילנתרופיות בישראל. בשנים האחרונות הקרן והקרנות הקשורות אליה שמות דגש על סיוע כלכלי ליזמים במגזר הערבי, כולל התמקדות מסוימת ביזמיות נשים מאזורים ואוכלוסיות נזקקות.

כך פועלת קרן הלוואות למגזר הערבי בשיתוף עם המרכז היהודי ערבי ובנק מרכנתיל דיסקונט. במודל זה הקרן מעמידה מול הבנק המממן (מרכנתיל) ערבות בשיעור של 50% מהסכום, יתר הסיכון הוא על הבנק עצמו ותנאי הריבית טובים יותר עקב כך.

הסכומים הם עד 135,000 ש"ח והממוצע הוא של הלוואות ב-60,000 ש"ח.

מעבר לזה, קרן קורת מפעילה קרן מיקרו פייננס לסיוע לנשים יזמיות מהמגזר הערבי והבדואי וקרנות סיוע נוספות ליזמים מהפריפריה.

תכנית סולם

עוד קרן פילנתרופית בשיתוף בנק מרכנתיל דיסקונט, הקרן מציעה הלוואות למגזר הערבי המיועדות ליזמים עסקיים ובעיקר לנשים. גם כאן הקרן מעמידה ערבות של 50% ולכן תנאי הריבית אטרקטיביים יותר, הלווות בסכומים של 30,000-135,000 ש"ח לעד חמש שנים.

מעבר לגופים שצוינו, ישנן אפשרויות נוספות של הלוואות למגזר הערבי, יש קרנות סיוע ממשלתיות המציעות סיוע למגזר הערבי, יש חברות פיננסיות פרטיות המתמחות בתפירת פתרונות הלוואה ללקוחות מהמגזר הערבי – כולל משכנתאות למגזר הערבי, מוצר נדיר יחסית לעומת הפופולאריות שלו במגזר היהודי.

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים