כבר אין חוק חינוך חינם – מאבקי הורים

מאבקי ההורים נגד תשלומי החינוךיוקר המחיה הגבוה בארץ הפך לנושא מדובר היוצר קשיים לרבים מאתנו בכל הקשור להתמודדות עם תשלומי הדיור והצריכה כאשר המחירים בישראל ממשיכים במגמת עלייה מה שלא ניתן לומר על רמת ההשתכרות.

אחד התחומים אשר מכבידים על המשפחה הישראלית הממוצעת הוא נושא החינוך. על פניו בישראל נהוג חוק חינוך חינם, אולם בפועל ההורים נאלצים לשלם אלפי שקלים על כל ילד מדי שנה.הסוגיה עלתה בפני וועדת החינוך וההורים מדגישים כי ילכו עם המאבק עד הסוף. כחלק מההתארגנות למאבק, הוקם פורום ועדי ההורים היישוביים המוחה על אלפי השקלים הנגבים מהם מדי שנה במסגרת מערכת החינוך. נציגי הוועד מקווים כי הדיון המתוכנן בוועדת החינוך של הכנסת יעשה סוף לגבייה הבלתי נגמרת וכי ההמלצות אשר יועברו לשולחנה של מנכ"לית המשרד יביאו לשינוי עוד השנה.

מאבק ועדי ההורים

בשנה החולפת, התשלומים ללימודים עמדו על 568 שקלים לתלמיד ביסודי, 1,134 שקלים לתלמיד חטיבה ו-1,399 שקלים לתלמיד תיכון. הסכום הכולל של תשלומים על חינוך מגיע לכשני מיליארד שקל וזאת מבלי לקחת בחשבון תשלומים מרצון שנאמדים בשני מיליארד שקלים נוספים.

הנושא אמור להיות נדון בוועדת החינוך של הכנסת הכוללת 13 חברים ובראשה עומד היו"ר יעקב מרגי מש"ס אשר מציין כי אינו יכול לעמוד בכל דרישותיהם של ההורים, אך ינסה לקדם מהלך תוך הבטחה של הממשלה בדבר צמצום התשלומים מדי שנה עד למצב של חיסולם הכולל.

ח"כ שמולי, איש המחנה הציוני הבהיר כי חייב להתבצע שינוי בשיטת התשלומים ובגובהם ובמידה ולא יהיה כך הוא יתנגד בהצבעה לאישור תכניות וועדת החינוך של הכנסת. על פי שמולי הצדק נמצא עם ההורים והוא מוכן להוביל את מאבקם בכנסת במטרה להפסיק את תשלומי הרשות אשר בפועל הופכים לתשלומי חובה ולנטל כבד על ההורים.

"חוק חינוך חינם"

על פי החוק, תשלום החובה היחיד במערכת החינוך הוא עבור ביטוח בריאות העומד על כ-75 שקלים בשנה. בפועל, מאשרת הוועדה מדי שנה, תשלומי רשות הכוללים סל תרבות, טיולים, מסיבות, שאילת ספרים ועוד וללא מהלך של שינוי, צפויים הסכומים והעלויות להמשיך להוות נטל כבד ולהקשות על ההורים.

מלבד תשלומי הרשות, נדרשים ההורים לשלם עבור סעיפים אשר הוועדה כלל לא דנה בהם או מאשרת אותם כגון התל"ן (תכנית לימודים נוספת) המתייחסת לפעילויות בשעות אחר הצהריים ועלותה עומדת על 885 שקלים ובבתי הספר העל יסודיים אף מגיעה ללמעלה מאלף שקלים.

מלכודת להורים

המושג תשלומים מרצון טומן בחובו מלכודת לא פשוטה עבור ההורים אשר ברוב המקרים אינם יכולים לסרב להתארגנות של הורים לרכישות משותפות במטרה לצמצם עלויות. עלות התשלומים ברצון מגיעה למאות שקלים מדי שנה ובסך הכולל החינוך הופך ליקר מאוד. על פי ארגון וועדי ההורים, הם מאוחדים כדי להביא לשינוי במצב וטוענים כי החינוך בארץ כבר מזמן אינו חינם והתשלומים הנדרשים עבורו כלל לא עוברים התייעצות עמם.

בכל שנה יוצא חוזר תשלומים מטעם משרד החינוך לאחר שעבר אישור בוועדת החינוך וההורים מחויבים לקבלו ללא דיון או שותפות. פורום וועדי ההורים הוציא מכתב לחברי וועדת החינוך בו ביקש מהם שלא לאשר את טבלת התשלומים עד שיימצא גורם אשר יממן את ההוצאות.

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים