חיסכון לגיל פרישה – קופת גמל לפרילאנסרים

קופת גמל, באופן כללי, זוהי תוכנית חיסכון המשמשת אנשים המעוניינים להפקיד כספים ולצוברם במסלול אשר יניב להם סכום גבוה יותר כאשר יפדו אותו במועד עתידי שזהו בדרך כלל גיל הפרישה.

גיל הפרישה – זהו גיל שבהגיע עובד אליו, הוא זכאי לפרוש מעבודתו ולקבל סכומי כסף. נכון לשנת 2011, גיל הפרישה הוא: 62 לאישה, ו-67 לגבר.

סוגים רבים של קופות

ישנם סוגים שונים של קופות גמל, לדוגמא: קופת גמל לדמי מחלה, קופת גמל לדמי הבראה וכדומה. סוג נוסף של קופת גמל היא קופת גמל לעצמאיים המיועדת לעצמאי שיש לו הכנסות מעסק או ממשלח יד או לשכיר המפקיד כעמית עצמאי והם מעוניינים להשקיע את שכרם בתוכנית חיסכון. זאת אומרת: קופת גמל זו מיועדת לכל מי שמפקיד הפקדות חודשיות מהשכר שלו לקופת הגמל, ומעסיקו לא מפקיד לקופת גמל זו במקביל.

על קופת גמל לעצמאיים חל חלק מסעיף 47 לפקודת מס הכנסה. סעיף זה מלמד כמה אחוזים מההכנסה החודשית ניתן להפריש לקופת הגמל, ומהי התקרה שעד אליה ניתן להפקיד מהמשכורת לקופת הגמל מידי חודש.

על פי נתוני מס הכנסה לשנת 2011, יכול העובד להפריש לקופת גמל לעצמאיים 5% מהכנסתו החודשית, אך זאת עד לתקרת "ההכנסה המזכה" – סך כל הכנסתו של היחיד עד לתקרה של 8200 ₪ בחודש, כלומר: ניתן לקבל הקלות במס עד לסכום של 8200 ₪ בחודש, מעבר לסכום זה לא יהיו הטבות מס.

כמה אפשר להפריש בחודש?

עובד מעל גיל 50, יכול להפריש לקופת הגמל 7.5% מהכנסתו החודשית, אך לא יותר מאחוז מסוים מהתקרה (האחוז משתנה בהתאם למעמדו של העובד: שכיר, עצמאי וכולי). ניתן לפדות את הכספים שבקופת הגמל באם יתקיים אחד משני התנאים הבאים:

א.) העובד הגיע לגיל 60.

ב.) העובד הגיע לגיל פרישה, וחלפו כבר 5 שנים מהמועד בו הצטרף לקופת הגמל לעצמאים.

יתרונות

קופת הגמל לעצמאים, מקנה למפקידים בה יתרונות רבים, העיקריים שבהם:

ראשית כל, העובד זכאי להטבות שונות ממס כגון: פטור ממס על רווח הון  לאורך כל התקופה, פטור ממס על הרווח שנצבר בעת משיכת הכספים ועוד.כל זאת בכפוף למגבלות ולתקרות השונות הקבועות בחוק.

כמו כן, טווח החיסכון בקופת הגמל הוא ארוך יחסית לקופות גמל אחרות, משום שמועד הפדיון של הסכום שבקופת הגמל הוא, כאמור לעיל, בגיל 60 או בגיל פרישה לאחר שחלפו 5 שנים מההפקדה הראשונה.

בנוסף, באפשרותו של העובד, לבחור באיזו קופת גמל המיועדת לעצמאיים ומתאימה לו להפקיד את כספו, ואם רצונו בכך, הוא יכול אף לעבור בין קופת גמל אחת לשנייה בקלות, העברה זו אינה כרוכה בחיוב כלשהו.

החיסכון בקופת הגמל מעניק גם לעובד ביטחון ויציבות בנוגע לעתידו הכלכלי, שכן קופת הגמל מניבה תשואות גבוהות ויציבות יחסית, וזאת בשל מדיניות ההשקעה של קופות הגמל שמושקעות באפיקים שונים ומגוונים  כמו: מניות, אגרות חוב, פיקדונות שונים וכדומה.

חסרונות

לצד היתרונות של קופת הגמל שצוינו לעיל, ישנם גם חסרונות, וביניהם:

רמת הנזילות של סכום הכסף שמופקד בקופת הגמל הינה אפסית, כלומר: לא ניתן לממש את הכסף מיידית.

חיסרון נוסף הוא, קופת הגמל לעצמאיים איננה יכולה לשמש כביטחון לקבלת אשראי או לשמש כמו משכנתא כשיעבוד לנכס כלשהו.

בנוסף לכל האמור לעיל, ישנו עוד חיסרון והוא שלא ניתן למשוך את סכום הכסף שהופקד בקופת הגמל לעצמאיים לפני המועדים שצוינו לעיל (גיל 60 או גיל פרישה), משיכה מוקדמת איננה מומלצת ולא רצויה שכן היא כרוכה בתשלום מס גבוה ומשמעותי.

לקריאה נוספת:

איתור כספים בקופות גמל

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים