קופת פנסיה ותמלוגים – הסוכנות היהודית

1929. הסוכנות היהודית מוקמת, ומהווה את מוסד השילטון העיקרי של היישוב היהודי בארץ ישראל. עם הקמת המדינה, זונחת הסוכנות את התפקיד הניהולי, ומתמקדת תחת זאת במטרות חשובות לא פחות: עידוד עלייה של יהודים לארץ וסיוע בקליטתם, חיזוקה של הקהילה היהודית בישראל, יצירת קשרים עם יהדות העולם, הקניית ערכי היהדות- והרשימה עוד ארוכה.

אין ספק כי עובדי הסוכנות מבצעים עבודת קודש. לכן, חשוב מאד שיזכו לתנאי עבודה הולמים. פנסיה, למשל. החל משנת 1968, ניתנת לעובדי הסוכנות היהודית האפשרית לחיות את שנות חייהם המאוחרות בביטחון כלכלי, וזאת באמצעות הקופה לתגמולים ופנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לארץ ישראל.

כך הוקמה הקופה

החל מיום הקמתה, הקופה לתגמולים ופנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לארץ ישראל מציעה שירותים שונים לשכירים או עצמאיים אשר פועלים עם ארגון יהודי חשוב זה. קהל לקוחותיה כולל, מלבד עובדי הסוכנות, גם את עובדי ההסתדרות הציונית העולמית וכן קרן היסוד המגבית המאוחרת.

מניות הקופה מתחלקות בצורה שווה בין הסוכנות היהודית לבין ארגון עובדיה, והיא רשומה כדין בפנקס החברות הישראלי. החל משנת 1995, מועד הרפורמה הראשית בענף הפנסיה בישראל, נחשבת הקופה ל"ותיקה", קרי, היא סגרה את עצמה בפני הצטרפות של עמיתים חדשים, ומטפלת תחת זאת בתיקים ובקרנות שהצטברו על שולחנה במשך עשרות שנים.

עקרונות הקופה לתגמולים ופנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לארץ ישראל

הקופה לתגמולים ופנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לארץ ישראל פועלת על פי עיקרון מרכזי של שמירה על הזכויות הסוציאליות של עובדיה – כך שייהנו משקט נפשי ומביטחון כלכלי עם פרישתם, הרצונית או הכפוייה, מעולם התעסוקה.

במהלך שנות עבודת העמית בסוכנות היהודית, הוא מפריש אל הקרן סכום חודשי. סכום זה נקבע בהתאם למסלול בו הוא בוחר, סוג התעסוקה, רמת הסיכון הרצויה וכן הלאה. הסכומים הנכנסים לקרן צוברים תשואות וריביות מסוגים שונים, שניתנים לעמית (בניכוי דמי הניהול) עם הפרישה מהעבודה.

במילים אחרות: הקרנות ייצאו מן הנייר אל הפועל כאשר העובד יגיע לגיל הפנסיה, כאשר תאונה או נכות כלשהי יביאו לאובדן כושר העבודה שלו, או כאשר העמית ימות, חלילה. במקרה כזה, פנסיית שארים תוענק לבני משפחתו, מתוך כוונה ברורה להקל על השנים הקשות שבוודאי צפויות להם.

ומה בנוגע לתשואות?

קרן הפנסיה של הקופה לתגמולים ופנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לארץ ישראל נחשבת ליציבה ביותר, אם כי התשואות שבגינה אינן מהגבוהות ביותר שניתן למצוא כיום בשוק הפנסיה בארץ.

כמעט בכל המקרים התשואה החודשית נעה בין 0.5% ל-1.5% מהסכום המופקד בקרן (וזאת להבדיל מקרנות אחרות העשויות להניב אחוזים הגדולים פי כמה). עם זאת, האיזון החיובי של הקרן, והיותה הגורם העיקרי המעניק את שירותיו לאנשי הסוכנות היהודית, מקנים לה מקום של כבוד בעולם הפנסיה המאפיין את המדינה בה אנו חיים.

יתרונותיה של הקרן

הקופה לתגמולים ופנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לארץ ישראל מצטיינת במספר דברים. אחד המרכזיים בהם הוא האיזון האקטוארי שלה. היא נחשבת לקרן יציבה ביותר, אשר במשך כל שנותיה לא נכנסה לגירעון פיננסי.

הדבר מעניק ביטחון וראש שקט לעמיתי הקרן. יציבותה מאפשרת לחבריה ליהנות מתשואות נאות בהחלט על הפקדת הכספים שלהם, כאשר רמת הסיכון מינימלית בהחלט.

מלבד אלה, פועלת הקרן בשקיפות מלאה. כל עמית המעוניין בכך יכול להבחין במצבה של הקרן שלו בכל רגע נתון, להתעדכן בשינויים שחלים בענף הפנסיה בישראל, לעקוב אחר התשואות והריביות וכן הלאה. פעולות אלה אפשריות הן באמצעות אתר האינטרנט של הקרן, והן באמצעות עובדיה הפזורים בכל רחבי הארץ.

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים