קופת הפנסיה של ההע"ל

מזה למעלה מ-70 שנה, עובדים רבים בארץ ישראל מאוגדים סביב הסתדרות העובדים הלאומית. המדובר הוא בארגון העובדים השני בגודלו בארץ (אחרי ההסתדרות הכללית), אשר שם לו למטרה להגן על זכויות העובדים החברים בו. למרבה הצער, במצב הנוכחי של משק התעסוקה הישראלי, בו נרמסות זכויות רבות פעם אחר פעם, משימה זו מקבלת משנה חשיבות.

אחד מההיבטים בהם מטפלת הסתדרות העובדים הלאומית הוא הדאגה לעובדים לאחר פרישתם מעולם התעסוקה. זו מתאפשרת הודות לקופת הפנסיה של הסתדרות העובדים הלאומית, אשר מעניקה ביטחון כלכלי למרבית החברים בארגון חשוב זה.

על קופת הפנסיה של הסתדרות העובדים הלאומית

הסתדרות העובדים הלאומית (או בקצרה: הע'ל), אשר הוקמה במקור על ידי התנועה הרוויזיוניסטית בארץ ישראל, כוללת כבר מימיה הראשונים אגף מיוחד לטיפול בזכויות הפנסיוניות. החל משנות ה-60 המוקדמות, קרן הפנסיה אשר ניתנת מטעם ההסתדרות היא נותן השירות העיקרי בהקשר הזה.

החל משנת 1995, שנת הרפורמה הראשונה בענף הפנסיה בישראל, נחשבת הקרן ל"ותיקה", כלומר, היא מטפלת בעמיתים אשר הצטרפו אליה טרם השנה הנקובה, ולא מאפשרת קבלת עמיתים חדשים אליה.

כיום, מנוהלת הקרן על ידי מורשה מטעמו של משרד האוצר, עם דגש על דבקות בתקנון שנוסח על ידי המשרד האמור. בשנת 2008, עקב בעיות ניהוליות ואי סדרים אשר התגלו בקרן, הוחלט כי הקרן תולאם ותנוהל על ידי המדינה. עדיין, זו נמצאת בבעלות בית ההשקעות פסגות, מהמובילים בסוגו בישראל.

עקרונות קרן הפנסיה של ההסתדרות

קופת הפנסיה של הסתדרות העובדים הלאומית, בדומה לקרנות פנסיה אחרות, מתנהלת על פי הפרשות של המעביד והעובד כאחד. מדי חודש, הם מכניסים סכום כסף קבוע לקופת הקרן. סכום זה צובר ריביות ותשואות, וניתן לעובד (בהקצבה חודשית או באופן חד פעמי) החל מפרישתו מהעבודה ועד ליום מותו.

קרן הפנסיה הזו ניתנת בשלושה מקרים עיקריים. הראשון נוגע להגעה לגיל הפנסיה. המקרה השני הוא אובדן כושר עבודה – עקב נכות, תאונה או כל סיבה אחרת. המקרה האחרון יחול במקרה של מוות של העמית (קצבת שאירים). אז יוענקו הכספים לבני משפחתו של המנוח.

כך נשמר האיזון של הקרן

הדבר המרכזי אשר נדרש מכל קרן פנסיה, כמובן, הוא שתהיה מאוזנת ויציבה מבחינה פיננסית. רק כך יוכלו העמיתים לקבל כל שקל אשר מגיע להם, וייהנו מתשואות גבוהות יותר על השקעתם.

המקרה של קופת הפנסיה של הסתדרות העובדים הלאומית אינו שונה. מאז הקמתה, הקפידה הקרן שלא להיכנס לגירעון אקטוארי. במקרים חריגים, בהם היחס בין הנכסים להתחייבויות אינו נשמר, יכולים קברניטי הקרן להגדיל או להקטין את הזכויות הפנסיוניות של העמיתים בהתאם, וכך לשמור על האיזון החיוני. ומה העמית מרוויח מכך? בעיקר ראש שקט וביטחון כלכלי.

עיקרון מרכזי: ביטוח הדדי

גם אם יש קווי דמיון רבים בין קופת הפנסיה של הסתדרות העובדים הלאומית לקרנות פנסיה אחרות, ניתן למצוא גם לא מעט נקודות שוני. הקרן אשר ניתנת מטעם ההסתדרות פועלת על פי עיקרון הביטוח ההדדי.

המשמעות המרכזית של עיקרון זה היא שעמיתי הקרן נוטלים חלק ב"סיכונים" שהקרנות השונות יבואו לידי מימוש. כך, נחסך הצורך בגורם מתווך, אשר מהווה לא פעם נטל כלכלי לא פשוט, וכלל העמיתים יכולים לשמור על זכויות הקרנות שלהם.

העמיתים השונים של הקרן זוכים במסגרת זו לתשואות גבוהות בהחלט. בשנת 2003 נקבע כי שיעור התגמולים מהקרן יעלה על כ-20% משכר העובד אשר מופרש לתוכה. סכום זה הוא מהגבוהים שניתן למצוא כיום בקרנות הפנסיה השונות, ומהווה סיבה עיקרית לפופולאריות לה זוכה קופת הפנסיה של הסתדרות העובדים הלאומית.

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים