השוק האפור גובה את חובו

גביית חובות זהו הליך מורכב וארוך שלא תמיד תוצאותיו רצויות עבור האדם שחייבים לו את הכסף. פעמים רבות הוא יכול למצוא את עצמו מתוסכל מהמערכת הבירוקרטית ומאפשרויות הבחירה המצומצמות העומדות לרשותו. בעיקר במקרים בהם חייבים לו סכומי כסף נכבדים.

במקרים אלו, כאשר הפנייה ללשכה להוצאה לפועל לא הביאה לתוצאות הרצויות יש אנשים הבוחרים לפנות לשוק האפור.

לרוב, פנייה לגבייה דרך השוק האפור נעשית בצורה לא חוקית בעליל שמשיגה כספים באלימות וכוחניות. לא מומלץ לנקוט בשיטה זו למרות שלרוב בשל השימוש באמצעים אלימים האדם החייב מחזיר את כספו.

מה זה השוק האפור?

לעיתים אנשים הזקוקים לכסף אינם זכאים לקבל הלוואות דרך הבנק או דרך חברות האשראי. נוצרים מצבים בהם אנשים זקוקים לכסף בצורה מידית ואין להם אפשרות לפנות לאמצעי ההלוואה הרגילים. במקרים אלו אנשים רבים פונים להלוואות בשוק האפור.

מדובר בהלוואות עם ריבית גבוהה ומישכון תמורת ההלוואה שהאדם קיבל. לרוב המישכון גבוה מהסכום אותו הלווה האדם. בדרך כלל, השוק האפור דורש הלוואה בסכום גבוה בהרבה מעבר לסכום המינמלי אותו קבע בנק ישראל.

אמצעי גבייה דרך השוק האפור

גביית חובות באמצעות השוק האפור עלולה להגיע למקרי אלימות במידה והאדם הלווה אינו מחזיר את כספו. באופן עקרוני השוק האפור נעזר באמצעים החוקיים העומדים לרשותו על מנת לתבוע את כספו, כמו מימוש הערבונות והמישכונים שניתנו. אך לעיתים ישנו שימוש באופן בלתי חוקי. איומים, לקיחת חפצים השייכים לאדם החייב בכוח או שימוש באלימות פיזית.

לא מומלץ לפנות לשוק האפור לקבל הלוואות כלל, למרות שלעיתים זוהי הדרך היחידה להתמודד עם חובות קשים או מציאות כלכלית בעייתית. השוק האפור הוא שוק בו החוקים שונים ואפשרויות הגבייה קשות יותר. מומלץ לפנות אליהם רק כאשר ניתן לדעת בוודאות שהכסף המלווה יוחזר ובמהירות המירבית.

האם פנייה לשוק האפור היא אינה חוקית?

כל הכנסה במדינת ישראל מחויבת במס. לכן פנייה דרך השוק האפור היא לרוב אינה חוקית, מאחר והיא אינה מוכרת במס ההכנסה. זו הסיבה שהשוק האפור מפתה אנשים רבים, קבלת כספים באופן מהיר ומידי ללא צורך בהוכחות מסוימות להחזר כספי.

הפנייה לשוק האפור היא בעייתית מאחר והיכולת להחזיר את הכסף המלווה באופן מהיר ומידי היא לרוב אשלייה בלבד. אמצעי הגבייה נוקשים ובעייתים ולעיתים החוסר יכולת להחזיר את הכסף מקשה על האדם הלווה ומדרדרת אותו אף יותר.

סיבות נוספות לפנייה לשוק האפור כאמצעי גבייה

במקרים בהם שולמו שיקים בסכומים גבוהים שלא ניתנים לכיסוי ישנם אנשים הפונים לשוק האפור כמוצא אחרון. השוק האפור ידוע כמאיים ואגרסיבי יותר ובעל יכולת להחזיר לאותו אדם את הכסף שחייבים לו. חשוב לדעת שצורת גבייה זו נעשית באמצעים קשים ואלימים שלאו דווקא חוקיים.

שיקים חוזרים ניתנים לטיפול על ידי הלשכה להוצאה לפועל או דרך בתי משפט. ניתן לפנות לעורכי דין לקבל סיוע משפטי ולתבוע את האם החייב בהוצאות בית המשפט ובהחזר כספי על השיקים שנדחו. שיטות גביה אלו הם אומנם מסורבלות וארוכות יותר ולא תמיד מובילות לתוצאות הרצויות אך הן מכבדות את חוקי המדינה ואת שני צידי המתרס.

פנייה לשוק האפור כאמצעי גבייה אינה מומלצת בעליל

התפיסה כי פנייה לשוק האפור כאמצעי מלווה או כאמצעי שיגבה כספים אינה מומלצת כלל. לרוב, זוהי פנייה שמלווה בסיכונים מיותרים ובשקיעה עמוקה בבוץ. קבלת הכסף בצורה זו תחוייב בהסברים מסוימים למס ההכנסה ולגופים נוספים שיהיה קשה לאדם הגובה להסביר.

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים