הטבות מס וקבלת החזרי מס למפקידים לקופות גמל ופנסיה

אחד המרכיבים המשמעותיים ביותר בהפקדות לחיסכון במסלולי קופות גמל וקרנות פנסיה הוא היבט הטבות המס שההפקדות מציעות.

בקופות הגמל הכלליות היבט זה של הטבות המס כבר פחות רלבנטי מאז הרפורמה שלמעשה ביטלה את האפשרות למשוך באופן מוקדם את כספי הגמל בלי לשלם מס, אך בקרנות הפנסיה וההשתלמות הנושא בהחלט רלבנטי.

הטבות מס וקבלת החזרי מס למפקידים לקופות גמל ופנסיה הם נושאים בעלי חשיבות ורלבנטיות גם עבור ציבור השכירים בישראל וגם עבור ציבור העצמאים, כאשר עבור השכירים קרן ההשתלמות מהווה כנראה את אפיק החיסכון "קצר הטווח" היחיד שמאפשר ליהנות מרווחי הון פטורים ממס.

מטרת הטבות המס

המדינה מציעה אפשרויות שונות של הטבות מס וקבלת החזרי מס למפקידים לקופות גמל ופנסיה על מנת לעודד את הציבור לחסוך כספים לטווח ארוך ובעיקר לגיל פרישה.

כך המדינה מנסה להעביר את האחריות הפיננסית של אזרחיה בגיל הפרישה לאזרחים עצמם ולהסיר אותה מעל המדינה. באותו אופן של קידום החיסכון הפיננסי לגיל פרישה קיים הסכם/תקנות פנסיה חובה המחייבות כל שכיר בישראל לחסוך לפנסיה.

המדינה שואפת שכל אזרחיה יחסכו לגיל פרישה ויחסכו כספים באופן כללי, לכן הטבות המס מוענקות הן לשכירים והן לעצמאים.

את החשיבות של הטבות המס להפקדות לאפיקי חיסכון לטווח ארוך או בינוני ניתן לראות דרך אפיק קופות הגמל שעבר זעזוע עמוק עם התיקון לחוק שאסר למעשה על משיכת כספים מוקדמת מהקופות החדשות ועל העובדה שכל קופות הגמל החדשות יהיו משלמות לקצבה ולא הוניות.

הרפורמה הזו יצרה מצב בו משיכה מוקדמת של כספי הגמל גוררת לרוב תשלום מס גבוה כקנס על שבירת החיסכון לפני הזמן. שינויים אלו בגמל גרמו בפועל לייבוש הענף וכיום מרבית החוסכים מפקידים כספים או לקרנות ההשתלמות שכן מציעות פטור ממס או לקרנות הפנסיה שחוות צמיחה מרשימה.

הקטנת נטל המס עקב הפקדות לחיסכון

היבט מרכזי של הטבות מס למפקידים לקופות גמל ופנסיה הוא שהפקדות אלו לחיסכון מקטינות בפועל את נטל המס – גם לשכירים וגם לעצמאים.

המדינה כאמור רוצה לעודד חיסכון לטווח ארוך, לכן כל הפקדה של אדם לקופת גמל משלמת לקצבה או קרן פנסיה מעניקה ניכוי במס – הקטנת ההכנסה החייבת במס וכפועל יוצא הקטנת תשלום המס בפועל.

כך, המס לא מחושב על כל הכנסת הברוטו של האדם אלא על הברוטו בהפחתת ההפקדות לחיסכון לטווח ארוך (זה הסבר פשטני מעט אך כן מדגים את הרעיון).

לעצמאים למשל, זהו היבט חשוב מאוד בתכנון המס שלהם – ככל שהם מפקידים יותר כסף לקרן פנסיה, קרן השתלמות או קופת גמל קצבתית ועד לגבול התקרות הקבועות, הם יכולים לשלם פחות מס על הרווחים שלהם.

כנ"ל לגבי שכירים, ככל ששיעור ההפרשה לחיסכון בתלוש השכר גבוה יותר נטל המס פוחת, כאשר לשכירים יש חשיבות למדרגות השכר עצמן.

החזרי מס עקב הפקדות

שכירים וכל מי שמפקיד עצמאית לפנסיה או קופת גמל קצבתית יכולים להיות זכאים להחזרי מס עקב ההפקדות הללו.

כאשר ההפקדות נעשות דרך תלוש השכר, ההטבות מוענקות עקרונית באופן אוטומטי, אך בהפקדות עצמאיות יש לרוב לדרוש את ההטבות – כולל בתביעה להחזרי מס רטרואקטיביים.

לכל הטבת מס / החזר מס שכאל יש תקרות מבחינת סכומי ההפקדה כמובן.

על מנת לקבל החזרי מס בעקבות הפקדות לקופות גמל ופנסיה יש להגיש בקשה מסודרת ורשמית למס הכנסה ברשות המיסים, הליך המצריך בירוקרטיה ומסמכים רלבנטיים, כאשר ניתן לעשות זאת לבד או בעזרת שירותי ייעוץ ובירור מקצועיים בהם אנשי מקצוע מוסמכים מבצעים את כל הבדיקות וההתנהלות עבור הלקוח.

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים