דפוסי קנייה מרחוק בישראל

דפוסי קנייה מרחוק בישראלרוב הציבור בישראל מודע לאפשרות ביצוען של רכישות באופן מקוון, באינטרנט. אך עד כמה מודעות זאת אכן באה לידי ביטוי במעשים? מהו היקף הרכישות באינטרנט ובכלל, בערוצים נוספים המאפשרים קניה מרחוק?

אלו הם נושאים חשובים, שכן ברכישה מרחוק טמונים יתרונות משמעותיים. למשל, בצורה כזאת ניתן לחסוך הרבה מאוד זמן, המצוי במחסור עבור צרכנים רבים.

בנוסף, באמצעות שימוש מושכל במידע הזמין באופן מקוון ניתן להוזיל את מחיריהם של מוצרים ושל שירותים, באופן משמעותי וראוי לציון.

קניה מרחוק – לא רק באינטרנט

הנגישות המרובה של הציבור הישראלי לאינטרנט והפופולריות הנוכחית של רכישות מקוונות עלולים להשכיח את העובדה שיש לא מעט דרכים נוספות לבצע קניה מרחוק.

ממצאי של סקר שנערך לפני למעלה מעשור אודות דפוסי הקניה מרחוק בארץ שופכים אור על כמה מהדרכים ועל הפופולריות שלהן מהשנים שלפני היות אמזון ואי ביי פופולריים כל כך. על פי הסקר, שליש מהציבור בארץ לקחו חלק פעיל, לפחות מפעם לפעם, בקניה מרחוק של מוצר אחד בשנה לפחות.

מהן השיטות לרכישה מרחוק?

למשל, רכישה באמצעות קטלוגים. זוהי שיטה וותיקה מאוד לרכישה ללא צורך לצאת מהבית. עבור רבים מהצרכנים, הנגישות לקטלוגים הייתה באמצעות דיוור של חברות כרטיסי האשראי וכיום הקטלוגים מגיעים בדואר או מצורפים לעיתונים. מלבד רכישה בקטלוגים שונים, קניה מרחוק מבוצעת גם באמצעות ערוץ הקניות, מכרזים המפורסמים בעיתונות וכמובן באינטרנט.

הבנת השינויים בערוץ זה האחרון חשובה מאוד. לפני עשור אחוז הרוכשים אונליין היה מוגבל יחסית. בסקרים נוכחיים עולה כי מחצית מהאוכלוסייה הכללית מבצעים רכישות באינטרנט והמספרים רק הולכים ועולים.

אינטרנט – מקור מרכזי למידע צרכני

נשאלים שהסכימו להשתתף בסקר רחב היקף שנערך לאחרונה מספרים כי האינטרנט מהווה עבורם כלי ראשון במעלה לאיסוף וקבלת מידע צרכני. למעלה משישים אחוזים מהנשאלים סיפרו כי הם נוהגים לחפש מידע לגבי מאפייני מוצרים ומחירים באמצעות האינטרנט. הגולשים נוטים לחפש מידע צרכני ממקורות רבים לצד חוות דעת של צרכנים אחרים. נעשה חיפוש אחר ספקים המציעים את המוצר המבוקש ברשת או מחוצה לה.

ראוי להוסיף כי רק מעטים מבין הגולשים סומכים על האינטרנט כמקור מידע צרכני בלבדי. יותר מ-90 אחוזים לא יבצעו רכישה (במיוחד רכישה משמעותית) בלא לנסות ולמצוא מידע ממקורות נוספים, לרבות פרסומים מודפסים, בדיקה בחנויות או המלצות של חברים. באינטרנט, רכישה מקוונת תתבצע בדרך כלל רק לאחר גלישה מוקדמת בכמה אתרים שונים.

קניה מרחוק – יתרונות מול חסרונות

לקניה מרחוק יש כמה וכמה יתרונות, אך יש גם חסרונות. חיסרון מסוג אחד נשען על כך שהרוכש לא יכול לדעת בוודאות מה טיבו של המוצר שיתקבל. לא תמיד גם ברורה אמינותו של המוכר, אך אתרי מכירות גדולים מציעים מנגנונים להפחתת הבעיה. בקניה של בגדים, למשל, קיים קושי לוודא את המידה הרצויה ומרבית הגולשים עדיין חוששים להזמין מוצרי יוקרה בקניה מרחוק.

בין היתרונות ניתן למצוא כמובן את החיסכון בזמן. ברכישה מרחוק חוסכים הצרכנים את הצורך לשוטט בחנויות השונות ולא קיימת מגבלה של שעות פעילות. ניתן לבצע רכישה בכל שעה משעות היום או הלילה. כמו כן, ניתן לחסוך כסף רב, במיוחד ברכישות מחנויות מקוונות מתמחות. גם העובדה שניתן לרכוש מוצרים מחו"ל, ללא פערי תיווך, יכולה להביא להוזלה משמעותית.

ההוזלות בקניה מרחוק יכולות לנוע בין עשרה אחוזים עד לכדי חמישים אחוזים ויותר מהמחיר הקטלוגי. עם זאת, ישנם מקרים שבהם הרכישה מבוצעת גם ללא חיסכון כלל, בפרט כאשר לא מתקיים תהליך מוקפד של השוואת מחירים מוקדמת. יתרון נוסף, החוק בישראל מאפשר לצרכן ביטול של עסקה רכישה מרחוק בתוך שבועיים ממועד הקניה.

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים