מהו סימן מסחר? ומדוע זה כל כך חשוב לרשום אותו?

מייצרים מוצרים או מספקים שירותים ייחודיים? כדי שניתן יהיה לשייך אותם אליכם, באופן בלעדי, עליכם לבצע לא מעט פעולות במישור הבירוקרטי. רישום של סימן מסחרי הוא אחת המרכזיות שבהן, כאשר הסימן המסחרי עשוי ליצור קשר ישיר ובלתי ניתן לערעור ביניכם לבין אותם מוצרים ושירותים, לספק לכם הגנה בפני ניסיונות הפרה ולתרום לשיפור התדמית והמוניטין המקצועי שלכם בתחום בו אתם פועלים. כל מה שחשוב לדעת על הסימן המסחרי וחשיבותו, בכתבה הנוכחית.

מה הם בעצם סימני מסחר?

על פי ההגדרה המקובלת ופקודת סימני המסחר בישראל, בנוסח הנוכחי שלה, סימני מסחר הם "אותיות, ספרות, מילים, דמויות, צלילים או צירופים של אלה, המשמשים את היצרנים או מספקי השירותים כדי לסמן את סחורותיהם או שירותיהם, כך שיזוהו על ידי הצרכן". בפועל ניתן למצוא סוגים שונים של סימנים מסחריים נפוצים, כאשר סביר להניח שלגבי כל אחד מהם יעלו לכם לראש לא מעט דוגמאות:מה הוא סימן מסחר? ולמה חיוני לרשום אותו?

  • מילה ללא עיצוב
  • מילים מעוצבות
  • סימול מסחרי (לוגו)
  • אותיות
  • מספרים
  • צירוף אותיות/מספרים ולוגו

לצד סימני המסחר המקובלים האלה, תמצאו גם סוגים נדירים אבל קיימים של סימנים אחרים: צבעים, סימון תלת ממדי ואפילו צלילים ההופכים להיות מזוהים עם מוצר, מותג או שירות מסוים. כמובן ששילוב בין כמה אלמנטים הוא נפוץ.

יש כמה דרישות בסיסיות שעל הסימן המסחרי למלא על מנת שרשות הפטנטים תאשר אותו. סימן שהוא גנרי או תיאורי מדי עלול שלא להיות מאושר, בין השאר מכיוון שאישור שלו עלול להגביל – שלא בצדק – שחקנים אחרים שמעוניינים לפעול בשדה המשחק. כמובן שלפני שמגישים את הבקשה לרישום הסימן המסחרי יש לוודא היטב שאין סימנים דומים או זהים, מכיוון שבתנאים אלו סביר מאוד להניח שהבקשה תיתקל בקשיים מהותיים.

מדוע זה חשוב לרשום סימני מסחר?

רישום הסימן המסחרי מעניק למחזיקים בו את זכות השימוש הבלעדית, וכמובן מונע הפרות של הסימן המסחרי: כאשר מדובר בסימן רשום, כל ניסיון להטעיית הציבור (למשל ייצור מוצר הנושא את הסימן המסחרי ללא קבלת אישור לכך) או למרמה נחשב להפרה אשר טומנת בחובה עונשים שאינם פשוטים. מנקודת המבט של הלקוחות, הסימן המסחרי מאפשר להם לדעת ללא צל של ספק שהם קיבלו את המוצר בו היו מעוניינים, ולא מוצר חליפי שמנסה לנכס לעצמו את ההצלחה שמוצר אחר בנה לעצמו בעמל רב.

חשוב לשים לב שגם בהיעדר הרישום ניתן לדרוש קבלת פיצויים ותגמולים מהגורם המפר, בהנחה שיש כזה, אולם נקודת המוצא היא שהתהליך הופך בתנאים האלה למורכב יותר: כך למשל בהיעדר רישום מסודר של סימן מסחרי, נדרשת הוכחה של נזק ופגיעה במוניטין כדי שניתן יהיה להגיש תביעה. רישום הסימן המסחרי עשוי להביא לכך שהפרה תוגדר ככזו כל עוד ההטעיה בולטת, בלי קשר לשאלת הנזק או הפגיעה במוניטין.

סימני מסחר תורמים כאמור במידה ניכרת למוניטין העסק שעומד מאחוריהם. לא בכדי אנחנו זוכרים בחלק גדול מהמקרים מוצרים או מותגים רק על סמך הסימן המסחרי שלהם, שרצוי מאוד שהוא יהיה ברור, חד משמעי וגם זכיר. זו הסיבה לכך שמומלץ להשקיע מחשבה עמוקה בסימן המסחרי המקושר למותג מסוים, לא פחות מאשר אלמנטים אחרים דוגמת עיצוב לוגו, סלוגן או אפילו אסטרטגיה שיווקית שלמה.

לקריאה נוספת:
פקודת סימני מסחר (נוסח חדש), תשל"ב – 1972
אודות סימני מסחר – רשות הפטנטים
רישום סימן מסחר, עו"ד סער גרשוני
Protecting Your Trademark – Enhancing Your Rights Through Federal Registration
What are Trademarks and Why They Important?

 

אולי יעניין אותך גם:

מקורות הכנסה פסיבית שאתם יכולים להתחיל היום

כיצד אפשר להפחית בתשלום ארנונה לעסקים וליחידים?

הלוואות לעסקים

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים