מסחר במטבע חוץ

הכלכלה העולמית מגלגלת סכומי כסף עצומים מדי יום, בבורסות דרך מניות ואיגרות חוב, בצורות של מסחר ועוד, אך השוק הגדול ביותר ללא ספק ובאחוזים עצומים מעל שאר השווקים הפיננסיים הוא שוק הפורקס – שוק המטבעות העולמי.

מדובר על שוק בעל היקפי מסחר בלתי נתפשים של כ-4 טריליון דולר בכל יום. המונח פורקס נובע מקיצור המונח הלועזי של מטבע זר – Foreign Exchange = FOREX, וכיום מקובל להתייחס לכלל שוק המסחר במטבעות בעולם בשם זה.

כיום מסחר פורקס כולל בתוכו גם מסחר במערכות מסחר על נגזרים פיננסיים, חוזים עתידיים, אופציות ושאר מכשירים פיננסיים.

מטבעות מחליפים ידיים בכל העולם

פורקס הוא שוק כל כך גדול כי בכל העולם יש הרבה סוגי מטבעות שמחליפים ידיים בכל רגע נתון, עסקאות בין חברות ממדינות שונות מערבות שני סוגי מטבעות לרוב, תיירות, ממשלות שרוכשות מטבעות זרים ועוד.

השוק העצום הזה של פורקס מספק שערים לכל אותם מטבעות, השער הוא מחיר של מטבע מסוים מול מטבע אחר, אלו נקראים צמדי מטבעות והם הבסיס למסחר בשוק הפורקס. שוק הפורקס מערב המון סוגי משקיעים, מנגיד בנק ישראל שרוכש מיליוני דולרים אמריקאיים ביום ומשפיע על השער של הדולר מול השקל ועד משקיע פרטי שסוחר מביתו במערכות ממוחשבות בהיקפים מצומצמים בהרבה.

לכן מדובר על שוק תנודתי מאוד שמשתנה מהר מאוד והרבה מאוד פעמים כי כל כך הרבה גורמים משפיעים על השערים והמחירים בשוק והאם ערכו של מטבע מסוים יעלה או ירד.

איך משקיעים בפורקס

פורקס הוא אחד השווקים היחידים שבהם ניתן להרוויח גם מעלייה וגם מירידה של השוק, בניגוד למניות או לאג"ח. השקעה בשוק המט"ח מתבצעת תמיד בצמדי מטבעות, קונים או מוכרים מטבע אחד אל מול מטבע אחר. מדריכי השקעה והסברים נוספים תוכלו למצוא באתר פורקסר – פורקס ומסחר במט"ח.

ההשקעה היא למעשה בחירת כיוון אליו יזוז המטבע המוביל של הצמד – עליה בערכו מול המטבע הנגדי או ירידה בערכו מול המטבע הנגדי. משקיע שבוחר לסחור על הצמד הנפוץ יורו/דולר וחושב שערך היורו יעלה מול הדולר מבצע עסקת "לונג" (LONG) של יורו מול הדולר וכאשר היורו אכן עולה לשער שהמשקיע בוחר בו הוא מבצע מכירה של הצמד ומרוויח את ההפרש במחירים.

או לחלופין, משקיע שחושב שהשוק ילך בכיוון ההפוך וערך היורו ירד מול הדולר מבצע עסקת "שורט" (SHORT) על היורו וכאשר ערכו יורד הוא מרוויח את ההפרש.

מינוף והגבלות מסחר

שני מרכיבים חשובים נוספים של מסחר פורקס כיום הם מינוף והצבת הגבלות מסחר. כמעט כל חברות המסחר מציעות מינוף של הכסף, כך שניתן לסחור בסכומים גבוהים מאוד אך בסיכון של סכום נמוך בהרבה.

המינוף יכול להיות מפי מאה על ההשקעה ועד פי 400 ואף יותר. כמובן שעם מינוף כל תנודה של השוק הופכת להיות משמעותית יותר הן מבחינת רווחים אפשריים אך גם הפסדים מהירים. לקוח יכול להפקיד 100 דולר אך לסחור עם 20,000 – אי אפשר להפסיד יותר מסכום ההפקדה.

יתרון משמעותי הוא היכולת להציב הגבלות מסחר מראש, שערי כניסה ויציאה מעסקאות באופן אוטומטי, כך שניתן להגביל הפסדים או לממש רווחים אוטומטית.

מערכות מסחר ממוחשבות מתקדמות

סוחרים פרטיים ועצמאיים שרוצים להשקיע בשוק הפורקס מבצעים זאת בעיקר בעזרת מערכות ממוחשבות של חברות פורקס שונות.

מדובר על מערכות פיננסיות מתקדמות ונוחות שניתן להפקיד דרכן כסף לחשבון מסחר עצמאי וחוץ בנקאי ולבצע פקודות מסחר מיידיות. חשוב להבין כי התנודות בשערי המטבעות מהירות מאוד וכל שניה יש שינוי כלשהו במחיר.

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים