עתידית – דואגת לעתיד שלך

בין קרנות הפנסיה הותיקות אשר קיימות כיום בארץ, עתידית קופת פנסיה תופסת מקום של כבוד. על אף שהקרן הפסיקה לקלוט לתוכה עמיתים חדשים כבר משנת 1995, מנוהלים בה כיום מספר רב של תיקי פנסיה לציבור השכירים והעצמאיים בארץ.

ניהולה של הקרן נעשה על ידי "לעתיד חברה לניהול קרנות פנסיה בע'מ", כאשר החל משנת 2005 מרבית השליטה עליה (כ-80%) נמצאת בידי חברת הביטוח הראל, בעוד האחוזים הנותרים מוחזקים על ידי בעלי מניות שונים.

רכישה זו על ידי חברת הביטוח הראל אינה באה במקרה, והיא פועל יוצא של הרפורמה השנייה בענף הפנסיה בארץ, במסגרתה הועברו קרנות הפנסיה וקופות הגמל מידי הבנקים לחברות פיננסיות שונות, במרכזן חברות הביטוח וגופי ההשקעות.

כך הוקמה עתידית קופת פנסיה

נחזור מספר שנים אחורה, לרפורמה הראשונה בענף הפנסיה הישראלי (1995). במסגרת הרפורמה הזו, הוגדרו כל קרנות הפנסיה שהיו קיימות דאז כ"ותיקות", קרי, הן נסגרו להצטרפות עמיתים חדשים, והמשיכו לטפל תחת זאת בתיקי העמיתים שהצטרפו אליהן טרם הרפורמה. בעוד שההשפעה על חלק מהקרנות הייתה הרסנית, עתידית השכילה להתאים עצמה למצב החדש ולהישאר באיזון אקטוארי.

ניתן למצוא בעתידית קופת פנסיה שני סוגים עיקריים של עמיתים. הסוג הראשון נוגע לעמיתים אשר הצטרפו אליה טרם חגיגות סיום שנת 1994. עמיתי תקופת הביניים נכנסו לקרן בתקופת המעבר שבין ההחלטה על הרפורמה ליישומה בפועל (ינואר-מרץ, 1995), ועקב כך זכויותיהם שונו על פי החלטת בית הדין הגבוה לצדק.

כיום, נמצאים ברשותה של חברת הראל כעשירית מתיקי הפנסיה בישראל, דבר שמקנה לה מעמד מכובד מאד בתחום. החברה נמצאת בבעלות משפחת המבורגר, מהמשפחות הבולטות בנוף הפיננסי הישראלי.

מסלולי הפנסיה הקיימים בקרן

עתידים קופת פנסיה מאפשרת לעמיתיה לבחור בין אחד משני מסלולי קרן עיקריים. המסלול הראשון, מסלול פנסיית יסוד, נועד להעניק לעמית פנסיית זקנה כאשר הוא מגיע לגיל העזיבה את עולם העבודה, וכן פנסייה לשארי העמית. במובן הזה, אגב, גיל הפרישה לגברים הוא 65 ולנשים 60, כאשר הפנסיה מוענקת עד יום מותו של העמית (במקרה של מוות מוקדם תושלם הקרן עד למספר של 180 פנסיות).

המסלול העיקרי השני הוא מסלול הפנסיה המקיפה. זו מעניקה לעמית, מלבד פנסיית זקנה ושארים, כיסוי ביטוחי נרחב במקרה שבו יעזוב את עולם העבודה בצורה בלתי נמנעת. מקרים אלה נוגעים לאובדן כושר עבודה עקב תאונה או נכות, וכן למצב שבו העמית יעבור לעולם הבא, חלילה. אז, תוענק קצבת השאירים עד ליקיריו של המנוח.

סכומי הפדיון והניהול

היבטים חשובים בהתנהלותה של הקרן הם הריבים על פדיון למשיכה או לחישובה של הפנסיה. הריבית נעשה בין 0.45% לחודש לעמית ותיק, ל-0.2775% לחודש לעמית מתקופת הביניים.

באשר לדמי הניהול, הרי שהסכום שלהם הוא 0.1% מהיתרה הכספית הצפוייה מדי חודש. במקרים מסוימים, זוכה העמית להחזר על חלק מדמי ניהול אלה, כך שתשלום זה הופך למזערי ביותר.

ומה באשר לתשואות?

המטרה של כל קרן פנסיה היא להבטיח לעמית תשואות נאות, אשר יהפכו את השקעת הכספים במהלך עבודתו לכדאית. המקרה של עמיתים קופת פנסיה אינו שונה. עיקר התשואות מושגות דרך אגרות חוב ממשלתיות הייעודיות לתחום זה.

התשואות הנומינליות שמשיגה הקרן לחבריה, בממוצע, עומדות סביב 7-10% מדי שנה. העמית יכול, בהתאם למסלול הקרן שבחר, להחליט על גובה הסיכון וההשקעה. באמצעות אנשי החברה ואתר האינטרנט שלה, באפשרותו גם להתעדכן במצבה של הקרן שלו בכל רגע נתון.

נכסיה של הקופה נערכים כיום בכ-6 מיליארד ש'ח.

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים