הקלות המס המגיעות לחוסכים

מדינת ישראל מעודדת שכירים ועצמאים לחסוך כספים לזמנים מאוחרים יותר בחיים, עיקר העידוד של המדינה הוא למטרות של חיסכון לטווח ארוך – לגיל פרישה – בדמות קרנות פנסיה, קופות גמל, ביטוחי מנהלים וכדומה. אך בהחלט קיים עידוד ממשלתי לחיסכון פיננסי באמצעות תכניות חיסכון בנקאיות ופיננסיות למיניהן, תכניות חיסכון אלו מבטיחים רמת הכנסה נוספת לאזרחים, הם מזרימים כספים למערכת הבנקאית ומהווים אינדיקציה חיובית למצב המשק שבו אנשים לא רק צורכים ומוציאים אלא גם מרוויחים מספיק כדי לחסוך.

השיטה היעילה ביותר של המדינה לעודד חיסכון כספי מצד אזרחיה, מלבד הפיתרון של החלת פנסיה חובה על כלל הציבור, היא כמובן הענקת הקלות מס הקשורות לחיסכון. הקלות מס אלו אמורות לעודד אזרחים לחסוך כספים ולהרוויח יותר על החסכונות עקב תשלום מס מופחת או משופר למדינה.

הקלות מס על חסכונות – לא רק לעצמאים

כאשר מדברים על הקלות מס הקשורות לחיסכון, בעיקר לקרנות פנסיה, נהוג להתייחס בעיקר לציבור העצמאים בישראל. אכן ציבור זה זכאי להקלות מס של עד 35% עבור הפרשות לחיסכון בקרן פנסיה. אך התחום הכולל של הקלות מס וחיסכון אינו נחלתם הבלעדית של העצמאים וגם שכירים יכולים למשל ליהנות מהקלות המס שקבעה המדינה לגבי תכניות חיסכון למיניהן.

לכן בחינת הנושא של הקלות מס הקשורות לחיסכון היא חשובה לכלל אזרחי ישראל, שכירים ועצמאים כאחד, הבדיקה יכולה להתבצע ישירות מול רשויות המס, בעזרת גופי החיסכון השונים או בעזרת גורמים מקצועיים בשוק הפנסיה והחיסכון כגון בנקים, יועצים פנסיוניים, יועצי מס וכדומה – במקרים רבים הבדיקה של גורם מקצועי כזה (יועץ מס למשל) היא חינם והתשלום מתבסס על אחוזים מהחזרי המס המתקבלים.

הקלות מס על תכניות חיסכון

מדינת ישראל, באמצעות משרד האוצר, קבעה מדיניות מס חדשה על רווחים מפיקדונות ותכניות חיסכון – מדיניות שנקבעה בשנת 2006. על מנת לעודד חיסכון כספי בתכניות חיסכון ופיקדונות המדינה החליטה לשנות את אופי המיסוי של רווחים מאפיק ההשקעה בחיסכון ו/או מהריבית. המיסוי על תכניות חיסכון ופיקדונות חל רק על התשואה (רווח מהשקעות וריבית בחיסכון) וכמובן שלא על הקרן עצמה.

  • תכניות חיסכון או פיקדונות צמודי מט"ח או מדד יחויבו במס של 20%, כאשר הפרשי ההצמדה למדד או לשער המט"ח פטורים ממס.
  • פיקדונות ותכניות חיסכון שאינם מוצמדים למדד או מט"ח יחויבו במס של 15% – כולל הפרשי הצמדה שלא פטורים במסלול זה.

הקלות מס על הפרשה לקרן פנסיה

ההפרשה הפנסיונית היא חשובה במיוחד עבור האזרחים והמדינה, עבור האזרח אלו כספים ששמים בצד לגיל הפרישה, למקרה פטירה או לצרכי בריאות כמו אובדן כושר עבודה – כאשר מעבר לכספים עצמם לאורך השנים מתווספת אליהם תשואה עקב השקעות מנהלת הקרן. ועבור המדינה הפרשה של אזרחים לטובת חיסכון לטווח ארוך מוריד ממנה חלק מהנטל של לדאוג לקשישים לאחר שאלו ייצאו ממעגל העבודה.

כיום קיים בישראל הסכם לכלל המשק שמחייב עובדים ומעסיקים להפריש כספים לפנסיה, וכאמור, מעבר לחובה זו המדינה מעניקה הקלות מס הקשורות לחיסכון לטווח ארוך על מנת לעודד תחום זה.

  • הקלת מס שמעניקה החזר כספי של כסף ששולם ע"י מבוטח פנסיוני כמס הכנסה, החזר בשיעור של 35% מהכספים שהופקדו לחיסכון.
  • הקלת מס נוספת היא ניכוי בתשלום המס לחלופין מזיכוי בסעיף קודם, מבוטח עצמאי יכול שמס הכנסה יחשב את הסכום החייב במס ככזה שיורד ממנו ניכוי מסוים בהתאם לגובה ההפרשות לפנסיה. הקלות מס אלו הן עד הפקדות של כ-17,000 ש"ח בחודש.
  • כאשר מושכים את הכסף מקרן הפנסיה בגיל הפרישה או במועד אחר שמוגדר בקרן הסכומים פטורים ממס ואילו במשיכה מוקדמת יש תשלום מס של כ-35%.

למידע נוסף: זכאות להחזרי מס

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים