החיסכון הפנסיוני של עובדי חברת דן

ענף התחבורה הציבורית, עם או בלי קשר לרפורמה המאפיינת אותו במחצית השנייה של שנת 2011, נחשב לענף מרכזי ביותר בישראל. מעבר למספר העצום של הנוסעים אשר עוברים בין תחנות האוטובוס השונות מדי יום, חברות התחבורה הציבורית מעסיקות אלפי עובדים, בין אם נהגים, אנשי תחזוקה, אנשי מנהלה ועוד.

חברת "דן", אשר פועלת החל משנת 1945, מפעילה עשרות קווי אוטובוסים ברחבי גוש דן, ומערך כוח אדם הנע סביב 2,500 עובדים. כפועל יוצא של הצורך של החברה לדאוג לרווחתם של עובדיה כאשר יגיעו לגיל שבו כבר לא יישבו מאחורי ההגה, פועלת מחל משנת 1971 קרן הגמלאות לחברי דן, המציעה עבורם שלל אפשרויות לגיל הפנסיה.

אודות קרן הגמלאות לחברי דן

קרן הגמלאות לחברי דן מאגדת בתוכה את זכויות הפנסיה של עובדי החברה, אשר הצטרפו לקרן במהלך השנים 1971 עד 1995. השנה האחרונה הינה חשובה ביותר, מאחר ובה נסגרה הקבלה של עמיתים חדשים. מאז ועד היום, מטפלת הקרן בתיקי העמיתים שהצטרפו אליה עד 1995.

בעוד שהמשמעות המיידית של צעד זה עבור לא מעט חברות המציעות קרן פנסיה הייתה פגיעה קשה בזכויות העמיתים, קברניטי קרן הגמלאות לחברי דן השכילו להתאים את הקרנות למבנה החדש, כך שהשינויים כמעט ולא הורגשו בתקופה הראשונית שלאחר הרפורמה. הגורם העיקרי לעובדה זו היא ההסדר בו הייתה מצויה הקרן.

שנת 2004: מתחילים להגיע לאיזון כלכלי

העובדה כי עמיתים חדשים לא הצטרפן לקרן הגמלאים של חברי דן במהלך למעלה מעשור נתנה את אותותיה על המאזן האקטוארי של החברה, שהחל להיות שלילי יותר ויותר. כדי להביא לאיזון כלכלי, ובלי שהאחרון יבוא על חשבון זכויות העמיתים, נחתם במהלך שנת 2004 הסכם מחודש בין חברת דן לבין "קרן גמלאות", אשר בעיקרו תוכנית הבראה מקיפה לקרנות הגמלאות.

במסגרת הסכם זה, הותאמו ההתחייבויות לגובה הנכסים של החברה, כך שהגירעון האקטוארי הפך לאיזון. צעד זה סייע לקרן להמשיך לעמוד על רגליה, ויצר קרקע איתנה עבור כלל עמיתים המבוטחים במסגרתה.

באילו מקרים ממומשת הקרן?

בעיקרו של דבר, קרן הגמלאות לחברי דן נחשבת לקרן ענפית לקצבה. תיקי הקרן הם אישיים, ולא ניתנים להעברה מאדם לאדם.

קרן הגמלאות לחברי דן תצא מן הנייר אל הפועל ביום שבו העובד יפרוש מעבודתו. שלושה סיבות יביאו למימוש הקרן, בהקשר הזה: פרישה מרצון עקב הגעה לגיל הפנסיה, פרישה כפויה כתוצאה מנכות או אובדן כושר עבודה, וכן מקרה מוות של העמית. במצב כזה, יועברו הסכומים המופקדים בקרן לשאירי העובד המנוח.

עד רגע הפרישה, יפקיד העובד מדי חודש סכום מסוים לקופת הקרן (לרוב מספר אחוזים ממשכורתו), כאשר המעביד (חברת דן) יפקיד סכום הגבוה מעט יותר. הכספים הנמצאים בקרן צוברים לעצמם ריביות ותשואות, כך שהסכום הנצבר מאפשר בסופו של דבר חיים מכובדים בהחלט בגיל הפנסיה.

יתרונות קרן הגמלאות לחברי דן

קרן הגמלאות לחברי דן מאפשרת למרביתם ראש כלכלי שקט בשנים שלאחר הפרישה. הקרן האמורה נחשבת ליציבה ביותר, כאשר רמת הסיכון בהשקעות היא מינימלית. כך, גם אם התשואות שמניבה הקרן אינן הגבוהות ביותר שניתן למצוא בענף הפנסיה כיום, הן בהחלט נאות, ומספקות תמורה להשקעה הכספית לאורך השנים.

יתרון נוסף של הקרן נוגע לשיטה שבה היא מתנהלת, כלומר, בשקיפות מלאה. עמיתיה מתעדכנים בכל רגע נתון במצבה של הקרן שלהם, צופים בדוחו'ת הרבעוניים והכספיים של הקרן,  לומדים על שינויים בענף הפנסיה והגמלאות בארץ ונעזרים במומחי הקרן, המעניקים להם ייעוץ מלא על הנושאים האמורים.

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים