קרן פנסיה מקיפה – חיסכון פסיוני וביטוח שלובים

לפני מספר שנים קטן, חסכון פנסיוני היה נחלתם של מעטים. עם קבלת תוקפו של חוק פנסיה החובה, בשנת אלפיים ושמונה, גדל היקף אוכלוסיית המפקידים בקרן הפנסיה מטעם מקום העבודה, המעסיק והמועסק מפקידים שניהם בקרן הפנסיה. המעסיק מפקיד כעשרה אחוזים משכרו של העובד, מחצית משמש לפנסיה ומחצית לביטוח המועסק מפקיד חמישה אחוזים משכרו בלבד.

קרן הפנסיה היא רשת הביטחון של העובדים במשק, לעת זקנה פורשים המועסקים לגמלאות וזכאים להכנסה חודשית לשארית ימיהם מטעם קרן הפנסיה. הסכום החודשי שיתקבל תלוי בגובה שכרו של העובד, מספר שנות הוותק בקרן, רמת הסיכון בקרן, מספר החברים בה ומספר החברים הבריאים שלא נזקקו להפעלת הביטוח הפנסיוני שהוא המרכיב הנוסף של הפנסיה.

הביטוח מכסה מקרים של אובדן כושר עבודה ומוות, במקרים אלו יזכה המבוטח בקצבה חודשית מוגבלת בזמן, עד ההחלמה וחזרה לשוק העבודה או עד שיגיע לגיל הפנסיה ואז יקבל את הפנסיה בלבד. אם נפטר המבוטח יזכו בת זוגתו וילדיו בקצבת שאירים מטעם הביטוח הפנסיוני.

על מנת להקיף את הצד החסכוני של הקרן וגם את החלק הביטוחי יש להעדיף את השקעת הכסף בקרן פנסיה מקיפה לעומת פנסיית יסוד או פנסיה כללית, בהן הצד הביטוחי אינו מוכר.

בדרך כלל מקום העבודה בוחר קרן פנסיה מקיפה אחת עבור כל העובדים, עם זאת, על פי חוק רשאי עובד לבחור בעצמו את קרן הפנסיה ומחובת המעביד לשתף פעולה.

עם בחירת קרן פנסיה מתאימה יש לשים לב לכמה פרמטרים שיש בהם כדי לקבוע את קצבת הפנסיה החודשית, לסכום גבוה או נמוך.

מומלץ לבחור בקרן גדולה ומוכרת, העובדת בשיקוף מוחלט בכל רגע. החברות המוכרות יותר בדרך כלל פועלות בכפוף לחוקים והנהלים הממשלתיים. עם בחירת הפנסיה המתאימה, יש לברר לעומק את מספר החברים בה ועיסוקיהם, מידע זה חשוב מאוד היות ושוויה של קרן הפנסיה נגזרת ממספר החברים בה ומההזדקקות לביטוח של כל אחד מהפרטים בה.

במידה ואחד מחברי הקבוצה זכאי לקצבת נכות, התשלום פוגע בסכומי הכלל. במקרים חמורים יותר, בהם מספר גדול של חברים נזקק להפעלת הביטוח בזמן קצר הפגיעה בכספי הפנסיה האישיים יפגעו משמעותית. במידה והקרן מבוטחת בביטוח משנה, הפגיעה תהיה קטנה יותר ולכן כדאי לברר גם נקודה זו בבחירת החברה שתנהל את קרן הפנסיה.

כספי הציבור מושקעים במגוון אפיקי השקעה, על סמך החלטתו הבלעדית של מנהל ההשקעות של הקרן, חשוב לברר מיהו המנהל, מה הרווחים הקודמים ומה התוכנית הכלכלית העתידית. במעמד זה כדאי לברר על רמת הסיכון ואם קיימת רמת סיכון מותאמת אישית, במידה וכן יוכל המבוטח לבחור את הרמה המתאימה לו, רמת סיכון גבוהה או נמוכה.

הפנסיה מתאימה לכל אזרח ותושב והיא המעניקה ביטחון כלכלי לגיל הפרישה. אומנם הביטוח הלאומי מבטח במידת מה וכל הגמלאים זוכים לקצבת זקנה, אך היא נמוכה מאוד ומספיקה בקושי לצרכים הבסיסיים. יתרון נוסף של פנסיה מקיפה היא הביטחון שגם אם כושר העבודה אבד, עדיין תהיה הכנסה מסוימת שתמנע פשיטת רגל, במקרה הגרוע ביותר, מוות, יש ביטחון שבת הזוג והילדים יזכו לקצבה חודשית.

חוק פנסיה חובה הוא חוק חשוב מאוד שתורם לרווחת הפרט ולרווחת הכלל. הדאגה לעתיד נובעת ממצב הקשישים בישראל בימים אלו ממש. לרבים מהם אין ביטוח פנסיוני והם נאלצים להסתפק בקצבת הזקנה הנמוכה ולהתקיים בקושי. כשהדור הבא יגיע לגיל הפנסיה הוא ימצא במקום הרבה יותר טוב ולהכנסה מעט יותר נמוכה משכר העבודה אליו התרגלו בשנות עבודתם במשק.

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים