כמה אתם משלמים בדמי ניהול?

עולם החיסכון הפנסיוני הוא עולם מורכב וסבוך שמכיל כמה מוצרים ומסלולים שונים של חיסכון, מדובר על חסכונות שמפרישים בכל חודש ולמשך עשרות שנים, כסף שאמור לשרת את החוסכים בהגיעם לגיל פרישה. אחד הנושאים המסובכים ביותר בתחום החיסכון לטווח ארוך הוא נושא דמי ניהול פנסיה וביטוח מנהלים שנגבים מהחוסכים.

על פניו דמי הניהול ידועים לחוסך מראש כאשר הוא מתחיל את ההפרשה וחותם על המסמכים הראשוניים בהם מצוינים אחוזי דמי הניהול שגובה חברת הביטוח או בית ההשקעות. אך בפועל חוסכים רבים אינם מודעים לסכומים ולאחוזים שהם משלמים, ובמקרים מסוימים מדובר על אחוזים עצומים וסכומי כסף אדירים שנאבדים מהחיסכון בצורת דמי ניהול.

מבחינת הבדלים, הן בצורת מסלול החיסכון והן בעלויות דמי הניהול, קרנות הפנסיה ופוליסות ביטוח המנהלים הן השונות ביותר זו מזו ונמצאות בקצוות מנוגדים של התחום. בגלל המבנה והמהות של קרן פנסיה היא נחשבת למכשיר החיסכון הזול ביותר וביטוח מנהלים, שוב בגלל מהותו, נחשב ליקר ביותר, אך החוסכים באפיקים השונים חייבים להבין את ההבדלים ולדעת כמה הם משלמים בפועל לחברה שמנהלת עבורם את החיסכון החשוב הזה.

ממה מורכבים דמי הניהול שלכם?

דמי ניהול של קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים מורכבים משני דברים.

  • דמי ניהול חודשיים על ההפרשה החודשית.
  • דמי ניהול על הצבירה – סך כל הכספים שהופקדו לחיסכון, זהו הנתון החשוב ביותר כי לאורך שנים בסעיף זה מצטבר הכסף הרב.

על מנת לדעת באמת כמה דמי ניהול משלמים החוסכים יש לחשב נתון אחד שמשקלל את שני מרכיבי דמי הניהול, המספר שיוצא מחישוב זה הוא הנתון החשוב שמראה עד כמה המסלול יקר או זול.

בקרנות פנסיה דמי הניהול המרביים שמותר לחברות לגבות הם עד 6% מההפרשות ועד 0.5% מהצבירה, הממוצע נמוך יותר בגלל ריבוי לקוחות עסקיים גדולים. בפוליסות ביטוח מנהלים דמי הניהול המרביים בפוליסות החדשות הם עד 11% מההפרשות ועד 1% מהצבירה, אך במציאות אף אחד לא משלם אחוזים כל כך גבוהים ולרוב המספרים נמוכים בהרבה אך עדיין יקרים לעומת קרן פנסיה.

בדיקות מראות כי בממוצע חוסכים בקרנות פנסיה משלמים דמי ניהול משוקללים של 1.1%, ואילו בביטוחי המנהלים האחוזים משמעותית גבוהים יותר ועומדים על 1.7% בפוליסות החדשות (לא משתתפות ברווחים, מאז 2004) ועד 3% בפוליסות הישנות. אלו הבדלים משמעותיים וכל שינוי באחוזים הופך להרבה מאוד כסף לאורך כל שנות החיסכון.

קרן פנסיה זולה לרוב גם לעומת היתרון של ביטוח מנהלים

העובדה שקרנות הפנסיה זולות יותר מאשר ביטוחי המנהלים ידועה וברורה, אך כדי לקבל את התמונה המלאה חשוב להכיר את ההבדלים האחרים בין המסלולים. קרן פנסיה מוגדרת כתקנון והמשמעות העיקרית של זה היא שאין הבטחה בפני שינוי של תוחלת החיים, גובה הקצבה תלוי במקדם תוחלת חיים או מקדם קצבה שככל שהוא גבוה יותר הקצבה פוחתת. סביר להניח כי לאורך עשרות שנים ותוחלת החיים תעלה וגם המקדם יעלה בהתאמה.

בביטוחי מנהלים לעומת זאת מדובר על פוליסת ביטוח חוזית, תוחלת החיים מובטחת ואינה ניתנת לשינוי, מקדם הקצבה קבוע ולא תלוי בגורמים חיצוניים.

המסקנות העיקריות מניתוח הנתונים הן כי ביטוח מנהלים הוא מוצר יקר מאוד לעומת פנסיה, עד הבדלים של מאות אלפי שקלים בחיסכון. לחוסכים צעירים שרק בתחילת דרכם מומלץ לבחור בקרן פנסיה זולה ואילו לחוסכים לפני פרישה שכבר נמצאים בביטוח מנהלים מומלץ להישאר כבר במסלול. כמו כן יש לבחון את נושא התשואות בכל מסלול ורצוי לקבל ייעוץ של מומחה אובייקטיבי.

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים