מק"מ – אג"ח לתקופה קצרה

מלווה קצר מועד הינו אגרת חוב (אג"ח) ממשלתית, המונפקת על ידי בנק ישראל לתקופה קצרה, בדרך כלל שלושה או שישה חודשים, ולכל היותר לתקופה של שנה אחת. איגרת החוב אינה צמודה למדד כלשהו, ואינה נושאת ריבית.

כיצד מונפקים מק"מים?

המלווה מונפק בניכיון, כלומר: במחיר נמוך יותר מ-100%, לדוגמא: אם שווייה של האיגרת הוא 100, האיגרת מונפקת בפחות מ-100, נניח-97. זאת אומרת שקונה איגרת החוב משלם לבנק ישראל 97, וכשהאיגרת נפרעת, היא נפרעת במחיר של 100, מה שמניב לקונה רווח על האיגרת.

הנפקתו של המלווה נעשית באמצעות מכרז של בנק ישראל שמתקיים פעם בחודש או על ידי הבנק.      במכרז, מציעים המשתתפים מהו גובה התשואה שהם מעוניינים לקבל, וההצעה המתאימה מתקבלת.

על המק"מ (מלווה קצר המועד) ישנן שלוש או ארבע ספרות: הספרה הראשונה ו/או שתי הספרות הראשונות מייצג/ות את חודש הפדיון של האיגרת, הספרה הבאה מציינת את השבוע שבו נפדה המלווה, והספרה האחרונה מבטאת את שנת הפדיון.

המלווה משמש את הממשלה ואת בנק ישראל לצורכי ספיגת כסף וויסות הכלכלה הישראלית בצורה מועילה.

היתרונות של מלווה קצר מועד

מלווה קצר מועד מיועד למי שמעוניין בחיסכון שבו יסגור את כספו לתקופה קצרה מקסימום שנה, ולקבל תשואה על הכסף. המלווה המונפק, כאמור,על ידי בנק ישראל דומה ומקביל במהותו לפיקדון קצר מועד (פק"מ) הניתן על ידי הבנקים, בכך שבשתי האופציות הלקוח מפקיד למעשה סכום כסף מסוים בתוכנית השקעה שמניבה לו סכום גבוה יותר בסוף התקופה.

אך ישנם הבדלים בין שני אפיקי החיסכון הללו: ראשית, המלווה קצר המועד מונפק על ידי בנק ישראל, והפיקדון קצר המועד ניתן על ידי הבנקים. כמו כן, התשואה על המלווה גבוהה יותר מהתשואה המתקבלת בפיקדון, משום שהריבית בפיקדון נמוכה מאד, מה שאומר שהרווח של הבנקים מהפיקדון הוא כמעט אפסי לעומת הרווח שהם מקבלים במלווה. וכן הסיכון הכרוך בהשקעה בפיקדון קצר המועד גבוה יותר מהסיכון שבמלווה קצר המועד, ועוד.

התשואה הגבוהה במלווה קצר המועד מהווה יתרון עיקרי בבחירה באפיק השקעה זה. תשואה זו לא נובעת מריבית גבוהה שהמלווה נושא משום שהמלווה אינה נושא ריבית כלל וכלל, אלא התשואה נובעת מהעובדה שהמלווה מונפק בניכיון, כמצוין לעיל, כלומר במחיר נמוך יותר, כך שבמועד הפירעון של הכסף, הסכום שמתקבל גבוה יותר מהסכום שבו נקנתה איגרת החוב.

יתרון נוסף הוא שניתן לסחור באיגרת בבורסה מידי יום עקב היותה נזילה כלומר: ניתן לפדות אותה ולהופכה לכסף ביתר קלות, דבר זה חשוב במקרה שהקונה זקוק נניח לכסף הזה באופן מיידי.

יתירה מזאת, עצם העובדה שניתן לפדות את המלווה קצר המועד בפדיון מוקדם יותר ממועד הפדיון שנקבע ללא צורך לשלם קנסות או להתחייב בגין פעולה זו, מהווה מעלה גדולה בלקיחת המלווה.

וכן, ישנה אופציה לקזז את הרווח שמתקבל מהשקעה בתוכנית זו, כנגד הפסדים מניירות ערך אחרים לצורכי מס, אופציה זו מראה גם היא את יתרונה של תכנית חיסכון זו, שמאפשר להקטין את סכום המס שיש לשלם.

חסרונות

אולם, חשוב לציין שהמלווה אינו חסין מפני האינפלציה והדיפלציה, כלומר: הוא מושפע מן השינויים בעליות וירידות המחירים במשק, וזאת לאור העובדה שהוא נסחר בבורסה, דבר זה עלול לגרום לרווח של המשקיע לקטון וזאת באם הוא רכש את איגרת החוב במחיר גבוה יותר מן המחיר שבו נסחרת האיגרת בבורסה.

כמו כן, ישנו חיסרון שאמנם ניתן לצמצמו, כאמור לעיל, אך הוא עדיין נשאר בגדר חיסרון, וזהו המס שיש לשלם על הרווח המתקבל בהשקעה זו.

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים