מה כדאי לעשות כשהריבית במשק נמוכה?

אחוז הריבית במשק הוא נתון בעל חשיבות רבה מאוד לכלכלה, לפעילות כלכלית, לחסכונות והשקעות. הריבית בישראל נקבעת על ידי בנק ישראל והיא מפורסמת מדי חודש.

הריבית היא כלי משמעותי מאוד במדיניות המוניטארית של המדינה בבחינת עמידה ביעדי אינפלציה, עידוד השקעות, שליטה על שערי המטבע, טיפול באבטלה, מחירי הנדל"ן (אם השפעה שולית ואף הפוכה מהמצופה כמו שראינו בישראל בשנים האחרונות), צריכה וכן הלאה.

מאז המשבר הכלכלי של 2008 ושנות ההאטה או חוסר הביטחון הכלכלי מאז, סביבת הריבית במשק הישראלי נמוכה מאוד.

אך מה ההשפעה של כך ובעיקר מה מומלץ לעשות מבחינת חסכונות והשקעות?

באופן כללי שיעורי ריבית נמוכים טובים יותר ללווים הלוקחים הלוואות בריבית נמוכה יותר. לעומת זאת, עבור חסכונות והשקעות מסוימות, ריבית נמוכה יכולה להיות פחות טובה כי "הכסף זול יותר" ומייצר פחות תשואה באפיקי השקעה רבים.

השפעה על חסכונות

תכניות חיסכון ופיקדונות באופן כללי מניבים תשואה פחותה לעומת אפיקי השקעה רבים אחרים, אך הם מציעים ביטחון רב יותר ומעט מאוד תנודתיות באופן יחסי.

אך כאשר הריבית במשק נמוכה תכניות החיסכון והפיקדונות בבנקים הופכים אפילו פחות אטרקטיביים. במקרים רבים, הריבית של תכנית החיסכון תלויה בריבית הפריים – ששיעורה ריבית בנק ישראל + 1.5% והיא משמשת בעיקר להלוואות וחסכונות – ובריבית הכללית במשק (ריבית בנק ישראל).

לכן כאשר סביבת הריבית נמוכה, תכניות החיסכון הללו מניבות פחות תשואה ובמקרים רבים מדובר על תשואה שהיא בהחלט לא כדאית ולעיתים אפילו לא שומרת על ערכו הריאלי של הכסף – הכוונה שהתשואה אינה עומדת בקצב עליית המדד והאינפלציה.

את אותו הדבר אפשר לומר על רבים מהפיקדונות הבנקאיים בתקופה של ריבית נמוכה במשק. לכן ניתן לראות בריחה מסוימת של הציבור הישראלי מתכניות החיסכון והפיקדונות ומעבר לאפיקי השקעה אחרים.

כך למשל בשנים האחרונות הקרנות הכספיות פרחו באופן יחסי וכן פתרונות השקעה סולידיים יחסית, עם רמת ביטחון גבוהה ותשואה נמוכה אך בכל את גבוהה מקצב האינפלציה וגבוהה מהותית מהאפשרויות בפיקדונות ותכניות חיסכון.

השפעה על השקעות

סביבת ריבית נמוכה משפיעה מאוד על שוקי ההון ועל סביבת ההשקעות, החל בהשקעות של אנשים פרטיים, דרך השקעות של גופים מוסדיים וגורמים זרים ועד השקעות של הממשלות.

כך למשל ניתן לראות התרחקות מסורתית של משקיעים משוק אגרות החוב – בעיקר הממשלתיות מבחינה זו – בסביבת ריבית נמוכה.

כאשר הריבית במשק נמוכה, התשואה של אג"ח ממשלתיות פוחתת וההשקעה בהן פחות עדיפה. בשוק הקונצרני בהחלט יש הזדמנויות גם בסביבת ריבית נמוכה למרות שיש השפעה לשיעור הריבית על אטרקטיביות ההשקעה באג"ח וחוב לבחור את החברות הנכונות.

כאשר הריבית במשק נמוכה, המשקיעים, פרטיים ומוסדיים, נוטים להעדיף את שוקי המניות, את תעודות הסל, קרנות נאמנות ברמות סיכון גבוהות יותר או לחלופין קרנות כספיות כאמור לעומת פיקדונות וחסכונות.

ואכן בשנים האחרונות – מאז המשבר הכלכלי והריביות הנמוכות – שוקי מניות רבים הניבו תשואות מרשימות מאוד.

נדל"ן

שוק הנדל"ן בישראל רותח ויקר מאוד, אך הריבית הנמוכה במשק גורמת לעוד ועוד אנשים לרכוש נכסים על מנת ליהנות מריבית נמוכה יותר על משכנתאות וכן כאפיק השקעה חלופי לשוקי ההון.

גם לשקל החזק יש השפעה על כך. חשוב לשים לב ליכולות הכלכליות ולהתכונן היטב ליום שבו הריבית תתחיל לעלות ולייקר את המשכנתא.

מה עם הפנסיות?

מילה אחרונה וקצרה מבחינת השפעת הריבית הנמוכה על הפנסיות שלנו. בסביבת ריבית נמוכה קשה יותר לגופים המוסדיים להשיג תשואות טובות ובסיכון נמוך יחסית לפנסיות וחסכונות הציבור.

מנהלי ההשקעות נדרשים לקחת יותר סיכונים ובהחלט אפשר לראות כי תשואות הפנסיות לא עומדות ביעדים בשנים האחרונות. נקודה למחשבה ללא ספק.

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים